SS beveiliging
Plaatsing seinen bij de Mij. tot Exploitatie van StaatsSpoorwegen (SS)

Ongehinderd door enige kennis wordt op veel sites door zogenaamde kenners beweerd dat de treinen van de Mij tot Exploitatie van Staats Spoorwegen links reden.
Die bewering is onjuist.

1) 2)
1) Goede foto.
Het sein staat links met de arm naar rechts, boven het spoor. De mcn. staat links. Maar de loc rijdt links, en dat komt omdat zij "verkeerd" spoor rijdt.
Deze foto is niet representatief en mag niet worden uitgelegd als dat de SS links reed.
Maar de foto wordt vaak ten onterechte gebruikt als argument voor verondersteld linksrijden van de SS.
2) Onjuiste, gespiegelde foto (de handrem hoort rechts op de tender).
Deze foto wordt ten onrechte gebruikt om te bewijzen dat de SS rechts reed en de seinen links stonden.
De foto is gespiegeld.

SS reed rechts maar de seinen stonden links.
De mcn. stond links op de loc.


Station Oosterbeek hoog, viaduct Dreijenseweg, in de richting Wolfheze. Het op veilig staande sein, van de achteren gezien, staat links. De trein naar Arnhem rijdt rechts.


Station Oosterbeek hoog. Hetzelfde sein, nu stoptonend, van voren gezien, staat links. De tegemoetkomende trein rijdt rechts.
De paal van het sein is rood-wit geschilderd omdat het sein ook de toegang tot het rechter spoor regelt voor naar Arnhem terugkerende opdruklocs.


Station Oosterbeek laag. Het van achteren gezien stoptonend sein staat links.


Vanaf het viaduct in de Oranjestraat: de dubbelsporige lijnen van en naar Nijmegen (links) en Utrecht (rechts).
De afstandsseinen (inrijseinen) staan links.
Het wisselsein die de snelheid voor het te berijden wissel bepaalt staat rechts. Eigenlijk een onveilige situatie.

Dat de SS rechts reed en de seinen links stonden, kan niet duidelijker worden gemaakt dan met de tekening van het emplacement Maarsbergen.
Vermeld is dat uitrijden alleen van spoor 3, het inhaalspoor, of van de rechter sporen in rijrichting kon plaatsvinden, dat wil zeggen naar Veenendaal van de sp. 2 en 3 en naar Zeist/Driebergen van de sp. 1 en 3, de seinen staan op dit dubbelsporige baanvak links van de sporen.
Als links gereden zou worden, dan zou uitrijden van resp. sp. 1 naar Veenendaal en 2 naar Zeist/Driebergen mogelijk moeten zijn geweest.

Op dubbelsporige lijnen, waar de HSM medegebruik had (onder andere Elst-Arnhem), was het dus wel wennen voor de HSM-machinisten. In plaats van naar rechts uit te kijken naar seinen, moest de leerling naar links uitzien naar de seinen.


Station Zoetermeer.
De SS reed rechts en de seinen stonden links. Anders zou rechts uitrijden van spoor 1 (sein III) naar Zevenhuizen niet mogelijk zijn geweest.


Jaarverslag 1921 van de SS... Alle seinen zijn naar rechts verplaatst.